Τρίτη 26 Οκτωβρίου 2010

ΠΡΟΤΑΣΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ art-act@tellas.gr Ο γλύπτης Κώστας Ανανίδας

http://www.xronos.gr/detail.php?ID=52682

xronos.gr // ΕιδήσειςΠολιτισμός  
--------------------------------------------------------------------------------


Πολιτισμός
ΣΕ ΕΝΕΣΤΩΤΑ ΧΡΟΝΟ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ.
09.02.2010 
Η ΣΤΗΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΚΕΛΥΦΟΣ ΛΟΓΟΥ – ΟΡΑΜΑΤΟΣ - ΠΡΟΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ-ΧΡΟΝΟΥ ΠΟΥ ΔΡΑ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ.
ΟΙ “ΣΥΝΔΑΙΤΥΜΟΝΕΣ” ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ.
Ο γλύπτης Κώστας Ανανίδας γράφει αποκλειστικά για τον ΧΡΟΝΟ και αποκαλύπτει τους ήρωες του.
Ο ήρωας μου αμφισβητεί, στοχάζεται, μάχεται!...
• Η τέχνη της γλυπτικής είναι από τη φύση της σιωπηλή
• Απεικονίζω τον άνθρωπο γυμνό απαλλαγμένο από ενδυματολογικές ταυτότητες που δίνουν εθνολογικό και πολιτισμικό χαρακτήρα
ΠΡΟΤΑΣΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ art-act@tellas.gr






Το πλαστικό έργο του γλύπτη Κώστα Ανανίδα δεν το ανιχνεύω μέσα από την αντίστροφη πορεία της τέχνης, το τοποθετώ στο διάλογο του σήμερα και απέναντι στις εύκολες μεθόδους των προκλήσεων. Ο άνθρωπος αναπαρίσταται στην ιδεώδη του μορφή, ηρωικά. Ο λόγος των μορφών του με μεγάλη καθαρότητα παραμένει σε πλαστική συνομιλία και δεν υπηρετεί την ακατάσχετη συστηματοποιημένη φιλολογία και τις πρακτικές εύκολων εντυπωσιασμών...
                    ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ art-act@tellas.gr


Κώστας Ανανίδας- Στη γλυπτική μου φαίνεται καθαρά ότι ο πυρήνας των προσπαθειών μου στέκεται η ανθρώπινη μορφή, ενώ καθοριστικό ρόλο στην καλλιτεχνική μου δημιουργία διαδραματίζει η μελέτη εκ του φυσικού. Επιμένω σε μια μορφή τέχνης που δεν έχει αποκόψει τους δεσμούς της με την παράδοση. Η μαθητεία μου στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Δημήτρη Καλαμάρα και η αγάπη μου για την Αρχαία Ελληνική Τέχνη είναι οι βασικές επιρροές στο έργο μου. Θεωρώ επίσης την διαθήκη του Ροντέν ως πολύτιμο πνευματικό εργαλείο για τους γλύπτες αλλά και τους φιλότεχνους.
Σε μία εποχή η οποία χαρακτηρίζεται από την ταχύτητα και την τυποποίηση, το ενδιαφέρον για την παράδοση και τις κλασσικές αξίες της τέχνης είναι απαραίτητο ως αντίβαρο για την αισθητική ισορροπία μας.
Το σχέδιο είτε ως αυτόνομη μορφή έκφρασης είτε ως άσκηση είναι η βάση της εικαστικής δημιουργίας.
Η τέχνη της γλυπτικής είναι από την φύση της σιωπηλή. Εκφράζεται μέσα από την «ακινησία» της αδρανούς ύλης.
Η προσπάθεια για την «τελειότητα» της μορφής με απλά και ουσιαστικά μέσα είναι το ζητούμενο για τον καλλιτέχνη.
Προσπαθώ να διατυπώσω με καθαρότητα τις ιδέες μου και τις εντυπώσεις μου στο έργο ώστε να ελκύει τον μυημένο και απαιτητικό θεατή και να αγγίζει τον αμύητο. Ακόμα και οι πλαστικές αδυναμίες και ατέλειες να συμπεριλαμβάνονται με τρόπο ειλικρινή χωρίς επικαλύψεις.
Έννοιες όπως : Αρμονία, Μέτρο, Ρυθμός, ισορροπία όγκων ή σχημάτων υλοποιημένες με το σημείο, τη γραμμή και το επίπεδο προσδιορίζουν την ποιητική της εικόνας. Αυτές είναι και οι αναφορές που δημιουργούν τις προϋποθέσεις να ασκηθεί εμπεριστατωμένη κριτική και η δυνατότητα σύγκρισης στο εικαστικό έργο. Αλλιώς έχουμε μία αφηρημένη φιλολογική προσέγγιση.
…Από πλαστικής άποψης το ανθρώπινο σώμα είναι μια ανεξάντλητη πηγή οπτικών πληροφοριών. Νιώθω την ίδια χαρά στο πλάσιμο μιας στατικής και «άκαμπτης» φιγούρας αλλά και στη δυναμική των αντίρροπων κινήσεων και εντάσεων. Προσπαθώ να δίνω μνημειακό χαρακτήρα ακόμα και στα μικρής κλίμακας γλυπτά μου. Η γλυπτική πρέπει κατά κύριο λόγο να είναι χρηστική, να βρίσκει τη θέση της στο δημόσιο χώρο και να συνδιαλέγεται με τους αποδέκτες της. Ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας του έργου μου αποσκοπεί και σ’ αυτόν τον ρόλο.
Απεικονίζω τον άνθρωπο γυμνό απαλλαγμένο από ενδυματολογικές ταυτότητες που δίνουν εθνολογικό και πολιτισμικό χαρακτήρα. Το ηρωικό στοιχείο έχει να κάνει με τα αρχέτυπα σύμβολα. Ο ήρωας όπως τον αντιλαμβάνομαι (σύμφωνα με την Ελληνική μυθολογία) προσπαθεί να υπερβεί τον εαυτό του έχοντας γνώση των ορίων του. Δεν παγιδεύεται σε μεταφυσικές δοξασίες, αμφισβητεί, στοχάζεται και κυρίως μάχεται.]
Όσο πιο προσεκτικά παρατηρούμε την φύση και εμβαθύνουμε στις μορφές και στον πλούτο των εικόνων τόσο πιο καλά κατανοούμε αλλά και αισθανόμαστε δέος μπροστά στο έργο των σημαντικών δημιουργών της Αρχαιότητας και της Αναγέννησης. Πιστεύω ότι αυτή η ουμανιστική παράδοση είναι διαχρονική. Ως κληρονομιά μπορεί να αποτελεί έμπνευση αλλά και στήριγμα σε κάθε πνευματική αδυναμία του σύγχρονου καλλιτέχνη.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ
Ο Κώστας Ανανίδας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964. Διδάχτηκε σχέδιο και ζωγραφική στο προπαρασκευαστικό εργαστήριο του Βρασίδα Βλαχόπουλου. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας , Β’ εργαστήριο Γλυπτικής με δασκάλους τον Δ. Καλαμάρα και Β. Παπαïωάννου .
Διδάσκει σχέδιο και διακοσμητικές εφαρμογές στον Αθηναϊκό Καλλιτεχνικό και Τεχνολογικό Όμιλο (ΑΚΤΟ, Art & Design
ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ
1983 Υποτροφία Ι.Κ.Υ. (3ος με σειρά επιτυχίας στις εισαγωγικές εξετάσεις).
1992-95 Υποτροφία Ι.Κ.Υ. εσωτερικού στη Γλυπτική.
ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ
2005 Β’ βραβείο στον πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό για το μνημείο του Τύμβου στην Σαλαμίνα.
2005 Α’ και Γ’ βραβείο στον πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό για το μνημείο ηρώων του Δήμου Σπάρτης.
2006 Γ’ βραβείο στον πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό για το μνημείο ηρώων του Δήμου Αγρινίου.
2006 Γ’ βραβείο στον πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό για το μνημείο μικρασιατικού Ελληνισμού του Δήμου Ανατολής (Ιωάννινα).
ΕΡΓΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ
2002 Προτομή Νίκου Βερνίκου-Ευγενίδη , Αρτεμώνας, Σίφνος.
2002 Προτομή Ιωάννου Μέρλα , Αγ. Ανάργυροι , Αττική.
2004 Ανάγλυφο επιτοίχιο πορτραίτο Χαρίλαου Τρικούπη , σταθμός διοδίων
γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
2007 Μνημείο Ηρώων Δήμου Σπάρτης.
2008 Διεθνές Μνημείο για τη γυναίκα του ναυτικού , Γαλαξείδι.
2009 Φιλοτέχνησε το βραβείο «Νίκη», (Φίλοι του Athens Information Technology), Αθήνα.
Web site: http://www.ananidas.gr/